Menura Wellness & Therapy

Klik hier om de ondertitel te bewerken

Magnesiumolie


MAGNESIUMTEKORT…DE GEVOLGEN ERVAN.

Het mag duidelijk zijn dat een tekort aan magnesium verregaande gevolgen kan hebben voor lichaam en geest. Hoe groter en langduriger een magnesiumtekort, des te ernstiger de fysieke en psychische gevolgen ervan zullen zijn. Een magnesiumtekort kan zeer ingrijpend zijn op je dagelijks leven; je lichaam gaat simpelweg disfunctioneren. Dit kan zich uiten in onder andere:

  • Aritmie van je hartslag: abnormaal hartritme
  • Trombo-embolische aandoeningen: bloedstollingsproblemen en/of vaatafsluiting door bloedstolsels
  • Allerhande afwijkingen binnen de stofwisseling (qua spijsvertering, transport van voedingsstoffen, opbouw van cellen etc.)
  • Verzwakt immuunsysteem: minder weerstand, dus extra vatbaar voor ziekteverwekkers zoals pathogene virussen, bacteriën & schimmels o.a. de ziekte van Lyme.
  • Aandoeningen van het autonome zenuwstelsel, welk verantwoordelijk is voor inwendige orgaanfuncties zoals ademhaling, hartslag, spijsvertering, schildklierwerking en bloeddrukregulatie.
  • Chronische ziekten zoals ME, MS, chronisch vermoeidheidssyndroom, fybromyalgie e.v.a.

De symptomen van een magnesiumtekort kunnen sterk variëren qua aard en omvang; soms blijven ze nagenoeg onopgemerkt, maar op den duur kunnen ze zelfs levensbedreigend worden.


Tip: je kunt een eventueel magnesiumtekort oftewel magnesiumdeficiëntie aanvullen door magnesium supplementen.



MAGNESIUM TEKORT….DE OORZAKEN ERVAN.

Ernstige magnesiumtekorten zijn meestal het gevolg van medicijngebruik of overmatige uitscheiding van magnesium via urine, ontlasting of transpiratie. Onderliggende oorzaken van magnesiumdeficiëntie zijn onder meer:

  • Verhoogde magnesiumbehoefte door ongezonde leefstijl (junkfood, suikers, frisdrank, alcohol, cafeïne e.a.)
  • Gebruik van maagzuurremmers, calciumantagonisten of hartglycosiden
  • Het slikken van de anticonceptiepil (‘de pil’)
  • Aanhoudende diarree
  • Onbehandelde en/of ongecontroleerde diabetes of insulineresistentie
  • Intensief sporten
  • Nieraandoeningen of gebrekkige nierfunctie
  • Darmaandoeningen (ziekte van Chrohn e.a.)
  • Gebruik van diuretica (plastabletten) of laxantia (laxeermiddelen)
  • Verminderde activiteit van de bijschildklieren (hypoparathyreoïdie)
  • Zwangerschapsvergiftiging c.q. pre–eclampsie of gerelateerde zwangerschapscomplicaties
  • Overmatig alcoholgebruik c.q. alcoholmisbruik
  • Overmatige mentale & psychosomatische stress door zorgen, pijn, verdriet, frustraties etc.
  • Magnesium-malabsorptie
  • Algehele ondervoeding
  • Inname van bepaalde zware metalen (fluoride e.a.)
  • Overmatige consumptie van vlees & zuivel
  • Stelselmatig saunabezoek

Al met al kán een tekort aan magnesium ontstaan door onvoldoende inname, maar in veruit de meeste gevallen is er sprake van een verstoorde magnesiumregulatie. Dit kan het gevolg zijn van intestinale hypoabsorptie, verlies via urine, verminderde botopname, insulineresistentie, stress etc.

Een tekort aan magnesium wordt meestal onderzocht nadat er een tekort aan calcium of kalium is vastgesteld. Vaak wordt een magnesiumtekort dus pas ontdekt ná een calcium- of kaliumtekort.


Magnesium zit vooral in groene groenten, banaan, noten, havermout (pap), volkorenbrood, banaan, soja, cacao en nog veel meer. Helaas is door overbemesting, industrieel voedsel, verpakte groenten, schrale bodem en landbouwgif de magnesium grotendeels uit onze voeding verdwenen. Volgens onderzoek heeft 70% van de bevolking een chronisch magnesiumtekort met alle gevolgen van dien.


Magnesiumolie wordt via de huid opgenomen en komt zo direct in de bloedbaan en de cellen. Door de opname via de huid wordt het maagdarmkanaal niet belast en is de opname optimaal!

• Pillen bevatten veel vulmiddelen, kleurmiddelen, glansmiddelen en vaak maar een klein beetje werkzaam magnesium.
• Pillen kunnen vaak diarree veroorzaken.
• Pillen worden niet optimaal door het maag-darmkanaal opgenomen (soms slechts 10%)


Ook al heb je geen problemen, preventief innemen van magnesium is voor iedereen belangrijk. Het kan heel lang goed gaan wanneer je een magnesium tekort hebt maar uiteindelijk kunnen onverklaarbare problemen of ziekten ontstaan. De hoeveelheid voor preventief gebruik is afhankelijk van je lichaamsgewicht.


NOG WAT EXTRA INFORMATIE.
Elke spray bevat ca. 15 mg magnesiumchloride.
Een grote theelepel (= 3 ml.) bevat ongeveer 300 mg. pure magnesium
3 ml. magnesium bestaat uit 20 sprays.


GEBRUIK EN TOEPASSING VAN MAGNESIUMOLIE. (31% magnesium chloride)
Magnesium wordt snel en effectief opgenomen door de huid zonder noemenswaardig verlies zoals het geval is bij de inname van pillen en capsules.


Onderhoud en preventief: gebruik dagelijks 2 sprays per 10 kg. lichaamsgewicht.
Dus weeg je 60 kilo gebruik dan 6 x 2 = 12 sprays per dag.


Magnesiumtekort: vermoed je dat je een magnesiumtekort hebt gebruik dan 4 sprays per 10 kg. lichaamsgewicht.
Dus weeg je 60 kilo gebruik dan 6 x 4 = 24 sprays per dag.


Magnesiumdeodorant/ Roller:

Rol de roller onder uw voeten, oksel en en op uw buik. Laat het opdrogen voor u zich weer aankleed. Vanwege het uitdrogen door het zoutgehalte van de magnesium, kunt u zich het beste erna insmeren met MSM gel. Kijk in de webshop, voor een roller op maat.


TOEPASSING MAGNESIUM OLIE

Druk afhankelijk van welke hoeveelheid magnesium je nodig hebt op de verstuiver en breng de magnesium aan op armen, benen, buik, oksels en waar je het maar aan wilt brengen. Hierbij is een lichte tinteling en een warm gevoel volkomen normaal, daarna licht inmasseren. Voor een optimaal effect verdeel je de benodigde hoeveelheid magnesium olie over de dag.  Zo kun je bijvoorbeeld de olie in de morgen, tussen de middag en in de avond  aanbrengen.
Laat de magnesiumolie tenminste 10 minuten inwerken. Je kunt de magnesium daarna afspoelen maar de meeste mensen laten het volledig intrekken. Heb je een erg droge huid dan kan je de huid daarna insmeren met MSM gel voor de huid.
Als je magnesiumolie niet kunt gebruiken omdat je een zeer gevoelige huid hebt kan je ook een voetbad nemen met magnesium kristallen.


Mocht je last hebben van prikkelingen na het insmeren op je huid. Dit kan absoluut geen kwaad. Het is een vaker voorkomend verschijnsel bij mensen met een gevoelige huid en een magnesiumtekort. Als je er wat last van hebt kan je de magnesiumolie verdunnen met 50% water (bewaar de rest in een glazen of plastic flesje voor later gebruik – géén metaal) na een week kan je de concentratie langzaam verhogen totdat je huid eraan gewend is.Soms is het raadzaam alleen benen en armen in te smeren en de gevoelige plekken te vermijden.


Deze magnesium olie is een van de zuiverste magnesium producten verkrijgbaar, het bevat alleen zuiver kristalwater en 100% Zechstein magnesium. Onze magnesium bevat dus geen enkele chemische, toxische of zware metalen of andere zogenaamd ongevaarlijke stoffen. In veel magnesium producten zitten echter extra stoffen (vulmiddelen, chemische geurtjes of kleurstoffen) deze kunnen een allergische reactie veroorzaken of ………je bent allergisch voor magnesium in het algemeen, dit komt echter zeer zelden voor. Als dat zo is dan raden we je ten sterkste af iedere vorm van magnesium supplementen te gebruiken en zoveel mogelijk goede magnesiumrijke voeding te eten. je vindt veel websites die je hierover kunnen inlichten.


Via de huid kan er géén overdosis magnesium ontstaan, het lichaam regelt de magnesiumopname heel nauwkeurig en een teveel wordt gewoon via de nieren afgescheiden. Het is de veiligste manier van magnesiumsuppletie.
• Mensen met ernstige nierproblemen/falen wordt ontraden om elke vorm van magnesium te gebruiken.
• Bij orale inname, pillen, poeders of vloeibaar, kunnen er bij extreem hoog gebruik wel problemen ontstaan.


TIPS EN ADVIEZEN OVER MAGNESIUM GEBRUIK BIJ GEZONDHEID EN ANDERE PROBLEMEN

VERHOOGDE BLOEDDRUK
Mensen met lage magnesiumniveaus kunnen een hogere bloeddruk dan normaal hebben. Neem eens een proef van een maand met magnesium olie en/of vlokken en hou je bloeddruk in de gaten, je zult verbaasd zijn over het resultaat.


VERMOEIDHEID
Het is bekend dat magnesium helpt bij vermoeidheid. Ben je vermoeid? En tot nu toe heeft niets geholpen? Dan heb je waarschijnlijk een magnesium tekort. Neem dan magnesium gedurende minimaal 3 maanden. Het zou best kunnen dat een simpel middel als magnesium je vermoeidheid definitief doet verdwijnen.


MAGNESIUM ONTSPANT DE OGEN
Magnesium ontspant de ogen. Magnesium is een mineraal in je lichaam dat zorgt voor ontspanning. Samen met water en zuurstof zijn het de drie essentiële levensstoffen. Een tekort aan magnesium veroorzaakt spanning en kan wel eens een belangrijke reden zijn waarom je niet goed ziet. Gezonde ogen hebben soepele, ontspannen spieren. Zie je slecht, dan zit er spanning in de oogspieren. Als er voldoende magnesium in het lichaam is, dan werken lichaam en geest vanuit ontspanning, in plaats vanuit spanning en stress. Uit onderzoeken blijkt dat 75% tot 95% van de mensen  een tekort heeft aan magnesium.


OGEN, HERSENEN EN HART BEVATTEN DE HOOGSTE CONCENTRATIE MAGNESIUM
Elk cel in het lichaam heeft voldoende magnesium nodig om te kunnen functioneren, anders gaat de cel dood. Zacht weefsel, zoals de ogen, de hersenen, het hart, bevat het hoogste concentratie aan magnesium in het lichaam. Maar ook voor sterke botten en tanden heeft het lichaam magnesium nodig. Calcium bestaat bekend als belangrijk voor sterke botten en tanden, maar de concentratie magnesium is in de botten en tanden het hoogst, 60 tot 65 procent. Als er niet voldoende hoeveelheden magnesium aanwezig is, kan calcium zich niet afzetten in de harde weefsels en is de structuur niet solide.


MAGNESIUM DE REGELNEEF BIJ HORMOONKLACHTEN EN PMS
Bij vrouwen die leiden aan het premenstrueel syndroom (PMS) is de magnesiumconcentratie in de rode bloedcel (erytrocyten) vaak lager dan normaal, ondanks normale plasma- en serumwaarden. Magnesium deficiëntie kan de dopamineniveaus in de hersenen verlagen. Te hoge oestrogeenwaarden, zoals die bij sommige vrouwen met PMS kunnen voorkomen tijdens de laatste fase voor de menstruatie (luteale fase) van de cyclus, verlagen de dopamine waarden in het zenuwstelsel, waardoor een verminderde stresstolerantie en stemmingswisselingen kunnen optreden. Gebruik van magnesium wordt dan aanbevolen.


TIP BIJ VERMOEIDHEID EN EEN VALE HUID
Heb je na een lange dag werken of een dagje strand ook wel eens een vale huid? Probeer dan eens een magnesium-appelmasker.
Schil en rasp een biologische appel, meng de appelrasp met een eetlepel koud geslingerde en vloeibare honing en een theelepel magnesiumolie. Het masker dun en gelijkmatig op het gezicht of aangedane huid aanbrengen en laten intrekken. Na ongeveer 20 minuten kun je het masker afspoelen met wat lauw warm water. Pas op, wanneer je wondjes of een verbrande huid hebt eerst even voorzichtig uitproberen alvorens de hele huid in te smeren.


HOE KAN JE ZONDER SUPPLEMENTEN OF OEFENINGEN EFFECTIEF ONTSPANNEN?
Je hebt niet altijd zin of tijd om supplementen te slikken, maar je merkt wel dat je extra magnesium kunt gebruiken. Bijvoorbeeld omdat je een druk leven hebt, moeite hebt met ontspannen of last hebt van vastzittende spieren en af en toe zo’n irritant trillend ooglid spiertje… herkenbaar?
Magnesium is één van de mineralen die effectief wordt opgenomen door de huid. En dat is goed nieuws, want dan hoef je het dus niet te slikken om je tekorten aan te vullen! Neem simpelweg een ligbad, voetenbad of smeer je spieren in met magnesiumolie, spray en klaar is Kees. Ontspannen maar!


TIPS BIJ VOETSCHIMMEL/ ZWEMMERS EXCEEM.
Spray magnesiumolie op de aangedane plek en strooi dan wat bicarbonaat (baking soda) als poeder tussen de tenen/ op de voet en in de sok. Eventueel kun je door de bicarbonaat een druppeltje tea tree olie doen (werkt schimmeldodend). Herhaal dit twee maal daags gedurende een week, je zult zien dat het als sneeuw voor de zon verdwijnt. 


SCHILFERIGE (HOOFD) HUID EN/ OF ROOS:
Vrijwel alle anti-roos middelen bevatten zeer gevaarlijke stoffen die je niet in je lichaam wilt hebben. Daarom kan je roos beter bestrijden met 100% natuurlijke middelen die ook nog eens je gezondheid bevorderen. Wanneer je last hebt van een schilferige hoofdhuid/ roos kun je magnesiumolie vermengen met een natuurlijke shampoo. Meng 2 delen shampoo en 1 deel magnesiumolie goed door elkaar. masseer hiermee goed en grondig je hoofdhuid. Laat dit voor ongeveer 10 minuten intrekken. Het kan de eerste keren even een tintelend gevoel geven, dat hoort erbij en laat weten dat het zijn werk doet. Daarna kun je het afspoelen en je haar wassen zoals je gewend bent.  Eventueel kan je er wat natuurlijke conditioner in doen zodat het haar zachter aanvoelt.


OSTEOPOROSE EN EN MAGNESIUM
Nederland staat bovenaan in de  wereldlijst met de ziekte osteoporose. Wanneer je osteoporose hebt wordt aangeraden om veel zuivel te eten en calciumpreparaten te nemen. Magnesium ja, maar teveel calcium kan problemen geven omdat we er in Nederland al  heel erg veel van binnen krijgen.  Calcium maakt de botstructuur weliswaar dichter en compacter maar niet sterker, dat doet magnesium. Magnesium heeft de eigenschap botten taaier te maken waardoor ze niet breken.

Ook is het zo dat calcium zonder voldoende magnesium zijn werk niet kan doen! en andersom. De juiste verhouding is 1 deel calcium en 2 delen magnesium (normaliter hoef je in Nederland geen extra calcium te nemen).
Oudere mensen moeten goed uitkijken met een teveel aan calcium vanwege de risico’s op aderverkalking.

Overleg altijd met een arts wanneer je extra mineralen of supplementen wilt nemen




Bron regenesis-magnesium.nl


Tip: het duurt ca. drie weken voordat de bacteriële huishouding onder de oksels gewend is aan een nieuwe deodorant. 

Daarna is de werking optimaal.


Ingredienten magnesiumolie: Aqua, Magnesiumchloride

Ingredienten magnesium roller: Aqua, Magnesiumchloride en etherische olie naar keuze.


Magnesiumolie 200 ml € 12,50

Magnesiumolie 100 ml €   7,50

Magnesiumroller naturel  € 5,-

Magnesiumroller etherische olie  € 7,50 


Opsturen kan met PostNL € 6,95